Reklama na portalach społecznościowych – czy warto?

Reklama w social mediach to obecnie często i szeroko wykorzystywana możliwość promocji. Budzi ona również wiele pytań szczególnie u osób, które po raz pierwszy chcą skorzystać z takiego rozwiązania. W tym tekście przedstawiam wszystkie plusy reklamy w social mediach i podpowiadam, kto może na niej zyskać oraz kto powinien ją wykorzystać.

Prostota uruchomienia kampanii

Pierwszym plusem, na który warto zwrócić uwagę, jest łatwość uruchomienia promocji w social mediach. Możemy zrobić to samodzielnie, nie korzystając z pomocy osób trzecich. Nie musimy też wiązać się umową czy posiadać firmy itp. Możliwość reklamowania się jest dostępna na portalach społecznościowych dla każdego użytkownika. Same systemy są intuicyjne, a po zapoznaniu się z nimi, reklamy możemy uruchamiać nawet w ciągu kilkunastu minut. W sieci istnieje też wiele agencji reklamowych czy freelancerów oferujących kompleksową obsługę promocji w social mediach co jest też niezwykle poręczne dla osób nieznających się na tym.

Targetowanie

Jednym z największych plusów promocji w social mediach jest targetowanie. To możliwość określania grupy docelowej odbiorców. Polega ona na określaniu parametrów użytkowników, którzy zobaczą naszą reklamę. Dzięki temu w prosty sposób możemy określić wiek, płeć, zainteresowania, sytuację zawodową i kilkaset innych czynników. Na tej podstawie możemy zatem w bardzo dokładny lub szeroki sposób określić osoby, którym zostanie wyświetlona reklama. To z kolei przełoży się na efektywne wykorzystanie budżetu, gdyż płacić będziemy jedynie za reklamę w gronie osób, które z dużym prawdopodobieństwem skorzystają z naszej oferty. Targetowanie to też po prostu duża skuteczność, gdyż skupiamy się na grupie potencjalnych klientów, a nie na grupie przypadkowych osób.

Zasięg – możliwość dotarcia do różnych grup

Sporym plusem reklamowania się w social mediach jest bardzo duża ilość osób, którym możemy się zareklamować. Z social mediów korzystają miliony osób na całym świecie. Również w Polsce możemy docierać do bardzo dużych grup osób dzięki popularności w wirtualnych społecznościach. Przy tradycyjnym reklamowaniu się wyłączając np. tv czy radio mamy ograniczone grupy, do których dotrze reklama. Korzystając z social mediów, możemy wyemitować reklamę dla tysięcy osób z dowolnego kraju na świecie. Nawet w wąskich grupach odbiorców czy grupach niszowych również ich liczba jest spora.

Koszty i finanse

Ważnym czynnikiem każdej kampanii reklamowej i promocji są koszty. Z pewnością każdy bierze je pod uwagę i są one jednym z głównych elementów, które decydują o tym, czy reklama jest efektywna oraz, czy w ogóle z niej skorzystamy. Choć koszty promowania się w social mediach są różne i zależą od wielu czynników takich jak portal, rodzaj reklamy, opcja rozliczeń itp. to ogólnie w porównaniu z innymi formami promocji nie są one wyższe lub nawet są korzystniejsze. Za promowanie posta na Facebooku i dotarcie do kilkuset odbiorców będziemy musieli zapłacić ok. kilkunastu złotych, co jest rozsądną stawką i dobrze obrazuje panującą sytuację w reklamie internetowej. Koszty możemy opcjonalnie powiększyć, tworząc dodatkowo np. reklamę video czy specjalną grafikę. W social mediach nie płacimy również nic za uruchomienie reklamy, ponosząc koszty jedynie za konkretne wyświetlenia. Drugim dodatkowym kosztem, jaki możemy ponieść, jest zlecenie promocji agencji marketingowej. Tu musimy liczyć się z wydatkiem od kilkunastu do kilkudziesięciu procent budżetu reklamy, choć rozwiązanie to ma też swoje plusy.

Podsumowując kwestie finansowe, są one do zaakceptowania przez osoby reklamujące się, a często wybierając odpowiednie opcje, możemy skorzystać z bardzo taniej reklamy. Na uwagę zasługuje również fakt rozliczania się głównie za wyświetlenia. Taka forma jest najpowszechniejsza, choć np. na Facebooku istnieje możliwość w niektórych opcjach reklamy rozliczanie się za kliknięcie w link. Możemy też określić maksymalną stawkę takiego kliknięcia.

Wiele opcji reklamy

Reklama w social mediach to również bardzo wiele form reklamy. Jest to ważny plus, gdyż daje możliwość wyemitowania reklamy w pełni wykorzystującej potencjał naszego produktu czy usługi. Do wyboru mamy zarówno graficzne banery reklamowe, posty, nagrania video czy reklamy w skrzynkach odbiorczych. Dodając do tego różnorodne portale takie jak Facebook, Instagram czy Twitter, bez problemu dostosujemy odpowiedni rodzaj reklamy do naszej branży i produktu. Jest to o tyle ważne, że jeśli sprzedajemy np. odzież, możemy przedstawić ją w atrakcyjny sposób na zdjęciach, a jeśli szukamy kontaktu z klientem, możemy wyświetlać reklamy w skrzynkach odbiorczych, zwiększając szanse na kontakt zwrotny.

Statystyki

Plusem kampanii reklamowych w social mediach są też obszerne i dokładne statystyki. Choć nie zwracamy na nie uwagi w pierwszej kolejności, wymieniając zalety takiej promocji, szczegółowe dane mogą okazać się bardzo przydatne. Systemy reklamowe zbierają informacje w sposób bardzo wnikliwy, co daje nam dostęp do wielu analiz. Dzięki temu możemy sprawdzić, w jakich grupach odbiorców odnosimy największe sukcesy, jak przebiega proces reklamowania się czy zweryfikować nasze założenia promocyjne. Poprzez te kroki możemy lepiej zarządzać budżetem i być skuteczniejsi. Jest to szczególnie korzystne w porównaniu do tradycyjnych reklam np. w gazetach, gdzie nie mamy zbyt wielkiej możliwości monitorowania kampanii i wydawanych środków.

Dla kogo reklama w social mediach?

Reklama w social mediach przeznaczona jest dla każdego. Mogą skorzystać z niej duże firmy, małe marki czy osoby prywatne, które reklamują np. swojego bloga. Jeśli zatem chcemy skorzystać z reklamowania się np. na Facebooku czy Instagramie, niezależnie od branży czy celu reklamy możemy po prostu rozpocząć promocję.

Reklama w social mediach jest jednak szczególnie korzystna w kilku aspektach. Z pewnością będzie to rozpoczęcie działalności np. założenie firmy, sklepu internetowego czy własnego biznesu. W takich sytuacjach nie musimy na początek przeznaczać dużych środków, aby dotrzeć do pierwszych odbiorców.

Reklamę w social mediach warto stosować też, gdy prowadzimy nasz biznes lokalnie. Możliwość targetowania i wybierania osób z danego miasta sprawi, że łatwo i celnie będziemy mogli dystrybuować reklamę.

Promowanie się w social mediach jest też korzystne dla osób, które oferują produkty czy usługi dla konkretnej grupy osób np. młodzieży, gdyż trafienie do nich w sieci jest bardzo proste.

Media społecznościowe mogą być pomocne, gdy posiadamy duży budżet reklamowy, a naszym celem jest zwiększenie zasięgu marki czy szeroka promocja. Poprzez social media możemy reklamować się ogólnopolsko w bardzo dużej grupie osób.

Ostatnie wpisy